Környezet és klímavédelem

                                               

                                    Az utak és környezetének szerepe a közlekedésbiztonságra

 

Fontos közlekedésbiztonsági kérdés ez is! Ha a baleseteket vizsgáljuk azt látjuk, hogy a balesetek az út melletti környezetben végződik! Tehát nem mindegy, hogy az út melletti környezet megfelel-e a mozgásokhoz?

Most csak az utak közvetlen környezetét vizsgáljuk meg! A közlekedés az utakon zajlik, de sajnos veszélyhelyzetek is kialakulnak, ezért védekező manővert alkalmazunk. A veszélyhelyzetet okozhatjuk mi magunk is, de más közlekedők is! A megengedett sebességhatáron belül közlekedést elemezzük ki.

Az út alkalmas 50.km/h, 90.km/h, 130.km/h sebességgel közlekedésre. A forgalom is megfelelő. Egy ilyen helyzetben váratlan veszélyhelyzet alakul ki, ezért manőverezésre kényszerülünk. A veszélyhelyzet miatt az útról letérve, már az út melletti környezet határozza meg a mozgásunkat. Az úton felvett sebesség megfelelő volt, de a környezet nem alkalmas ilyen sebességgel a biztonságos mozgáshoz!

Tisztelt szakemberek! Milyen sebességgel való mozgás lehetséges biztonságosan az utak közvetlen környezetében?

Kezdjük az 50.km/h sebességgel való közlekedéssel, mert a többi sebesség már adja is magát!

50.km/h sebességnél az 1.sec. idő alatt 14.m halad a jármű. Az emberi reakció idő 1.sec. így a reakció út 14.m. Megváltozott haladási irány esetén a jármű elhagyja a forgalmi sávját, ütközhet a szembejövő forgalommal, szalagkorlátnak ütközik, vagy letér az útról és árokba hajthat, oszlopnak, fának, kerítésnek épületnek ütközhet a reakció út megtétele alatt! Ki veszi ezt figyelembe? Figyelembe lehet ezt venni? Milyen sebességet válasszunk hogy a környezetnek, a mozgási lehetőségének is megfeleljünk?

     

 

 

                                      Az úttest, mint fűtő test!

 

A nyári 40 fokos melegben felhívják a gépjármű vezetők figyelmét, hogy a tűző napon ne hagyjanak kisgyereket, vagy állatokat a gépjárművekben,mert tragédia is hamar bekövetkezhet!

Az én figyelmemet az keltette fel, hogy figyelmeztették az embereket arra, hogy az aszfalt a napsugárzástól 70 fokra is felmelegedhet! A földön az útfelületek folyamatosan nőnek, ezek az állandó napsugárzástól felmelegednek, felveszik és le is adják a hőt a környezetüknek! Én magam nem mértem soha meg az aszfaltút hőmérsékletét, de kísérletet kellene tenni az, eltérő borítású útfelületek közötti felmelegedési hőmérsékletek különbségei kimutatásával. A napkollektorok nagy mennyiségű hőt képesek termelni, ennek alapján jutottam arra a megállapításra, hogy az útfelületek is képesek a nagy hő felvételére és leadására is a környezetüknek. A klíma változáshoz is lehet köze ennek a jelenségnek. Kijelenteni csak akkor lehet, ha kísérletekkel igazoljuk is. Kutatóknak, szakembereknek itt a lehetőség, hogy erősítsék meg, vagy utasítsák el ezt a felvetést!

A másik észrevételem a gumik kopásából keletkezett veszélyes agyag mennyisége, és az, hogy ez hová kerül az utakról? Meg kell mérni egy új gumiabroncsot, és meg kell mérni a használat után lecseréléskor. A súlykülönbözet az a veszélyes anyag, ami a környezetbe került ellenőrizetlenül! Ezt sem tudja még senki pontosan, ezért kell foglalkozni vele, hogy tisztába legyünk van-e károsító hatása a környezetünkre az emberek egészségi állapotára, és ha van akkor mi az?

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük